Jag har utifrån Ann-Maries föreläsning (Borås Stads läsdag i augusti 2013) valt att läsa boken "Fotoalbumet" av Laura Trenter med mina elever.
Vi läser Boken med fokus på att utveckla läsförståelsestrategin att förutspå men jag vill också ge eleverna en vana att stanna upp och fundera över det lästa och ett gemensamt språk (metaspråk). Sen får vi ju inte glömma den gemensamma upplevelsen en högläsningsbok ger.
Varför just den här boken? Jo, föra att boken är full av bilder som ger oss ledtrådar och därmed är den perfekt att träna strategin att förutspå.
Jag har läst hela boken själv innan jag läser den för eleverna. Nu är den "lappad" där vi ska stanna och förutspå, diskutera, göra kopplingar eller bara förtydliga och förklara ord och begrepp.
Det svåra är att inte stanna på för många ställen. Läsupplevelsen får inte bli förstörd.
Efter första kapitlet stannade vi upp och pratade om vilka som var huvudpersonerna, vad vi vet om dem, var boken utspelar sig, när den utspelar sig, vilket/vilka problem som finns?
Bilderna från boken visar jag på projektorn via dokumentkameran eller foto på ipaden.
Efter andra kapitlet dyker de här bilderna upp.
Vad har dessa bilder med Gilbert (huvudpersonen) att göra? Vad ger de här bilderna för ledtrådar om vad som kommer att hända?
Varför finns de här bilderna i fotoalbumet?
Har de någon koppling till varandra? I så fall vad?
Mina eleverna diskuterade och förutspådde i 20 minuter. De ville inte ens gå ut på rast!
De verkar älska det här arbetssättet! Jag gör det garanterat!
//Hanna
Tack snälla Hanna! Dina ord värmer. Vad roligt att jag har inspirerat dig. Visst är det roliga och givande lektioner att ha med eleverna. Jag har precis samma upplevelse som du. Eleverna vill inte gå ut på rast utan de vill fortsätta diskussionerna om boken. Du har i din tur inspirerat mig till att vilja ha elevledda utvecklingssamtal. Detta ska jag testa nästa gång det är dags för samtal. /Ann-Marie
SvaraRadera