torsdag 5 december 2013

IKT - se möjligheter

Vi är ingen 1till1 skola, men vi har ett helt gäng laptops och några iPads. Men vad kan man göra med en så skral uppsättning?
Det mesta såklart. Det är klart att livet som lärare och elev skulle bli lättare om varje elev hade tillgång till en iPad eller laptop. Iallafall i mitt klassrum, men vi kämpar på och försöker att se möjligheter med det vi har.
Just nu är mina elever helt inne på att presentera sin skola, på engelska och svenska, med hjälp av appen bookabi. Jag ryser i hela kroppen när jag ser elevernas lust, lycka, engagemang, vilja och förmåga att lösa problem när de har en iPad som stöd i sina arbeten. Helt plötsligt skrivs sånger och det rappas texter som sedan spelas in i presentationen, formuleringar blir viktiga, eleverna ger varandra direkt feedback och förbättrar sin presentation, de intervjuar personal och elever på skolan, det fotas för dokumentation av lärande, de vill visa sina framsteg...
Det är igentligen tecken goda nog för varför alla elever borde ha tillgång till en iPad. 
Vad jag önskar mig i julklapp?
IPads till alla mina elever såklart!

//Hanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar