torsdag 12 december 2013

Matris för att förtydliga och stötta

Här kör på med hårt skolarbete ända till slutet. In i kaklet som simmarna säger...

Igår gick vi igenom matrisen för arbetet med att skriva faktatext. Efter att ha gjort en genreplansch och kollat på goda exempel av faktatexter har vi nu diskuterat och samtalet om vad som krävs för varje nivå i matrisen. Eller varje "level" som eleverna helst vill kalla det.
Eleverna använder matrisen som stöd när de skriver sina texter och när de självbedömer sin text, de använder den som utgångspunkt när se ger varandra feedback och jag använder densamma för bedömning av den färdigs texten. På så sätt kan vi även diskutera varför eller varför inte elevens självbedömning och min bedömning är lika eller olika.

Att diskutera och prata goda exempel på varje nivå utifrån matrisen är fantastiskt. Vilka bra och djupa diskussioner det blev om kvaliteter i en beskrivande text. Eleverna hjälptes åt att komma med förslag på kvaliteter i de olika nivåerna. Heja mina elever!

Idag när de satte igång med sina beskrivande texter blev det djupare diskussioner om innehåll och struktur än tidigare. Min känsla är att eleverna med en matris vet förutsättningarna innan de sätter igång med uppgiften och på så sätt hjälper de dem att lyckas. De vet vad jag bedömer och vad kompisen kommer att ge feedback på. De vet vad som krävs för att få hög kvalitet i sin text. Alltså ett justare förhållningssätt - ett formativt förhållsningssätt.

Genreplanschen

Matrisen

Uppgiften

//Hanna






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar