onsdag 24 september 2014

Long time no seen och att om och om igen diskutera sociala medier

Ibland springer veckorna iväg.
Fullt upp och gasen i botten, HELA TIDEN, är min sammanfattning av höstterminen så här långt. Ibland blir det inte som man tänkt sig eller blivit lovad. Men det blir bra ändå. Gilla läget och var flexibel känns som mitt signum just nu och sen tycker jag på något konstigt sätt om när det är högt tempo. Finns ingen gång som jag är så produktiv som när det är fullt upp. Galet men sant.

Har så mycket att skriva om, har gjort så mycket bra saker med mina elever som jag vill dela med mig av men var sak har sin tid.

Idag tänkte jag dela med mig av en lektion som egentligen inte är något speciellt eller unikt alls men ack så VIKTIG.
Det viktiga är att om om och om igen diskutera, prata om, lyfta, påminna om hur man bör bete sig på sociala medier.
Vi är med våra barn i alla delar under deras utveckling. Vi håller dem i handen när de lär sig gå, vi visar hur man passar en boll, hur de brer sin smörgås, vi springer varv efter varv runt kvarteret hållandes i pakethållaren tills de äntligen klarar att cykla själva, vi skjutsar dem till träningar och tröstar dem när de inte gått deras väg. Men när det kommer till att surfa på nätet och använda sociala medier lämnar vi dem oftast helt ensamma.
Vad beror det på? Varför lämnar vi dem istället för att vara en del av det?
Min önskan är att vi vuxna tar ett gemensamt ansvar, förälder och skola tillsammans att utbilda och våga diskutera förhållningssätt på nätet och på sociala medier.
På samma sätt som vi pushar, stöttar, säger nej det är inte ok och pratar med och förklarar för våra barn hur saker fungerar i vårt samhälle, på samma vis måste vi ta ansvar för våra barn när de lär sig hur man handskas med sociala medier och internet.
Lämna dem inte ensamma förrän du vet att de klarar det. Inte skulle du låta bli att hålla ditt barn i handen vid de första stapplande stegen, håll ditt barn i handen även vid de första stapplande stegen på internet eller sociala medier. Var med dem tills du vet att de klarar av det själva.
Var med dem, prata med dem.

Så här gör jag ofta med mina elever för att diskutera, påminna och stötta dem i att bli goda samhällsmedborgare. Skolan ska fostra våra barn att klara att leva i vårt samhälle så det är bara att sätta igång. Sätt igång och diskutera social medier och hur man på bästa sätt använder dem.
Våga ta diskussionen!!!

Denna gång läste vi den här artikeln:
http://www.bt.se/nyheter/varannan-flicka-har-krankts-pa-natet---senaste-aret(4205524).gm?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+bt-nyheter+%28BT+Nyheter%2

Vi använde oss av "läsfixarna" som stöd för att förstå artikeln, då det ofta svåra ord och en sådan här artikel skapar många frågor. Skönt att kunna ha en ram runt diskussionerna, och det får man med hjälp av läsfixarna. Så är det ju så galet bra att vi samtidigt arbetar med läsförståelse och att kunna läsa mellan raderna.

Detektiven Disa hjälpte oss med att förklara bland annat:
TT - Tidningarnas Telegrambyrå
Utfrysning - att man ignorerar/inte bryr sig om någon.
generalsekreterare - chef i en organisation.

Frågvise Farid hjälpte oss att få svar på bland annat följande frågor:
Varför handlar det bara om tjejer?
Finns det en liknande undersökning som gäller killar?
Vilka är det som kränker tjejerna på social medier?

Cowboy Kim hjälper oss att sammanfatta texten.

TA DISKUSSIONEN!!!
Hanna

1 kommentar:

  1. Intressant liten föreläsning du bjöd på.

    Din blogg är numer införlivad i mitt RSS-flöde :-)

    SvaraRadera