onsdag 3 juli 2013

Genrepedagogik


I höstas började jag arbeta med genrepedagogik genom cirkelmodellen i min 3:a. Inspirationen fick jag av Viktoria Bengtsdotter Katz via Borås stads pågående läsprojekt. Cirkelmodellen går i korthet ut på att man arbetar med texter i fyra steg/faser.

Fas 1 går ut på att man bygga upp kunskap inom ämnesområdet. Man gör tankekartor, lista ämnesspecifika ord och frågor. (Vi arbetade med ett recept om fruktsallad, spelreglerna till tre i rad och en instruktion om hur man viker en ask i papper).

Fas 2 går ut på att studera texter inom genren. Man visar och listar språkliga drag och textens struktur. (Vi använde samma texter som ovan och gjorde en genreplansch).

Fas 3 går ut på att läraren modellerar och man skriver en gemensam text. Eleverna får sedan ut den gemensamma texten som modelltext. (Jag modellerade genom att skriva och tillverka en instruktionsbok om hur man leker ”pepparkakskull”. Det var också den som blev modelltexten denna gång.)

Fas 4 går ut på att eleverna skriver egna texter med hjälp av modelltexten och den ”genreplansch” man gjort under arbetets gång. (Denna gången gjorde alla en instruktionsbok men med valfritt innehåll. När alla var klara läste vi och testade alla instruktioner.)
Mer om genrepedagogik och cirkelmodellen finns här.

Här följer några bilder på några av de olika faserna:


Den här gången gjorde eleverna en självbedömning och jag en lärarbedömning. Eleven och jag jämförde och diskuterade sedan våra bedömningar för djupare förståelse av de olika förmågorna och progressionen i matrisen

En av mina elever valde att göra en instruktion om hur man gör en 3D-teckning. Resultatet ser ni här:





//Hanna

2 kommentarer:

  1. Hej Hanna!
    Jag har en fråga om matrisen ni använde i bedömningen. Har du gjort den själv? Är det något man skulle kunna få ta del av? Vi håller på och diskuterar matriser hit och dit i arbetslaget och det vore ju toppen att få se några goda exempel på hur det kan se ut.

    Mvh Marie

    SvaraRadera
  2. Hej Marie!
    Matrisen har jag och en kollega gjort. Självklart får du en kopia på den. Maila mig så fixar vi det.
    Hanna.holmen@edu.boras.se
    //Hanna

    SvaraRadera