En ny resa där vi lär tillsammans. Där formativ bedömning står som ett ledord över min klassrumsdörr. Där vi lär av och med varandra.
Vi har precis satt igång det fantastiska arbetet med de 4 faserna i genrepedagogiken, fast med ännu mer BFL-twist. Är man BFL-freek så är man.
Vi har gjort tankekartor och lekt lekar. Vi har tillsammans jämfört olika texter för att hitta de typiska genredragen. Vi tittade på vilka likheter och skillnader vi kunde i hitta i 3 olika instruerande texter. Idag började vi göra vår genreplansch.
Men varför har vi lekt lekar? Vad har det med genrepedagogik att göra?
Jo, vi ska nämligen göra rastleksinstruktioner. (Våra lekinstruktioner ska sedan användas på just raster för att aktivera och inspirera till lek under rasterna. Samtidigt får vi en mottagare av våra texter, det blir på riktigt.)
Och ska vi skriva lekinstruktioner så måste vi ju leka massvis med lekar för att få en massa inspiration.
Här kommer lite bilder från de olika faserna vi hittills gått igenom.
Tankekarta om vad en instruerande text är:
Tankekarta om olika lekar och spel:
Börjar på vår genreplansch:
Imorgon ska vi kolla på elevtexter och försöka hitta goda kvalitéer utifrån en matris. Allt för att få förebilder och goda exempel inom textgenren.
//Hanna
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar