tisdag 11 mars 2014

Läsfixarna och Mio min Mio

Läsläxa när eleverna går i 5:an?
Ja, för att få en bättre och djupare läsförståelse och på så sätt bli en god läsare. För att de ska kunna möta vilka texter som helt och ha strategier för att förstå dem. Det som PISA säger att svenska barn generellt är dåliga på i jämförelse med andra länder .

Mina elever har läsläxa även fast de går i 5:an. Med hjälp av en gemensam bok tränar vi på att använda läsförståelsestrategier, tänka och känna runt det vi läst och sedan diskutera texten. Vi tränar på att bli proffsiga läsare som förstår den text vi möter.
Som stöd ska vi nu träna på att inferera genom att använda läsfixarna: Spågumman Sia, Detektiven Disa, Frågvise Farid och Cowboy Kim.



Vi läser nu Mio min Mio av Astrid Lindgren. Vi har en klassuppsättning av den på skolan så det passar utmärkt.
När jag presenterade boken blev jag lite förvånad över att så få i klassen hade läst Mio min Mio eller sett filmen. Samtidigt blev jag väldigt glad att få vara med i elevernas upplevelse och arbete med just den boken. Det finns så mycket att tänka, känna och diskutera i just Mio min Mio.


I läxa har de att arbeta med läsfixarna hemma för att vi sedan ska kunna lägga fokus på att diskutera läsförståelsestrategier och boken i skolan.
Eleverna tyckte att 3 kapitel/vecka var lagom långt och då hinner vi klart innan påsklovet.
Varje måndag har vi bokdiskussion som "läxförhör". Jag minglar omkring och lyssnar och ställer frågor för att få dem att tänka till runt sina egna strategier, viktiga delar i boken eller hur de reagerar på kompisens tankar.

Till varje kapitel gör eleverna följande:
Innan de läser ska de förutspå (spågumman Sia) vad kapitlet handlar om och varför de tror så.
Under tiden de läser tar eleverna hjälp av Detektiven Disa och Frågvise Farid. Disa reder ut oklarheter och Farid ställer frågor till texten om sådant som är oklart. Vi har pratat om att det är viktigt att skriva ned sina oklarheter och även hur man redde ut dem så att de kommer ihåg hur de gick till väga. Då kan de lättare dela med sig och lära av varandra i skolan. Det är också viktigt att man ställer sina Frågvise Farid-frågor i samtalen med kompisarna i klassen för att även där hjälpa varandra att förstå texten bättre eller för att visa varandra att alla typer av frågor till texten är viktiga för förståelsen.
Efter de läst kapitlet tar de hjälp av cowboy Kim för att sammanfatta kapitlet.


Som hjälp har alla elever fått var sitt "Strategibokmärke". Bokmärket förklarar vad de olika läsfixarna hjälper till med i texten. Det finns även startfraser som hjälper eleverna med hur de kan starta meningar när de ska förutspå, sammanfatta osv.

Trevligt läsäventyr
Hanna





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar