torsdag 24 oktober 2013

Formativ redovisning - wow alltså!

Idag blev jag smått överraskad och väldigt stolt och lycklig när jag satte mig för att lyssna på en redovisning. Redovisningen handlade om Gustav Vasa.

Eleverna började med att berätta om Gustav Vasas liv och kom senare in på orsaker och konsekvenser till Stockholms blodbad.
Blev väldigt imponerad bara att de gjorde en konsekvensanalys så där mitt i redovisning.
Men nu kommer vi till det som fick mig som BFL-freak att jubla av lycka.

Som "Grand final" delade gruppen ut mini whiteboards och pennor till alla i klassen (inklusive mig) och ställde frågor som hade med redovisningen göra.
Vi skulle skriva svaren på whiteboarden och på 3 visade vi alla samtidigt. (Som vanligt alltså).
En matematikfråga, några faktafrågor och en TBQ-fråga (The Big Question).
Inte nog med det, de drog sedan namnstickor för att vi i publiken skulle få kommentera våra svar eller förklara hur vi tänkt.
Ja, och TBQ var: Hur skulle Sverige sett ut utan Gustav Vasa?
De hade inte en aning om varför de gjorde som de gjorde för utom att de härmade mig, sa de.

Jag tror jag svimmar av stolthet!
Och nu har mina fantastiska elever inspirerat mig till att tänka formativt även runt redovisningar. Formativa redovisningar är min nya utmaning!!!



//Hanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar