måndag 5 maj 2014

Fulmonster, återberättande texter, matris och feedback

Under våren har vi slagit ihop slöjden med svenskan och bilden för att fånga elevernas intresse och för att det blir lite mer "på riktigt" och något som kräver lite tålamod och längre tankebanor. För min del är det dessutom så himla roligt att arbeta med slöjdlärarna, iallafall på vår skola...
Mattis och Hanna är riktiga inspiratörer och grymma pedagoger.
Några av klassens Fulmonster som blev grymt snygga.

Efter att de i slöjden gjort sitt eget Fulmonster med inspiration från: http://www.fuldesign.se/fulmonster/ fick de följande instruktionfrån mig i klassrummet:

Vi arbetade genrepedagogiskt med den återberättande texttypen och gjorde en matris tillsammans - eleverna och jag.

Eftersom vi skrivit en återberättande text innan under året plockade vi fram den genreplansch vi gjorde då. Det nya var att vi nu tillsammans (eleverna och jag) gjorde en matris.
Så här blev den:


Eleverna fick sedan kamratbedöma varandras texter utifrån vår matris. Vi använde oss av "2 stars and a wish" såklart.


Snart kommer fler crossover-projet... Då blir det slöjd, teknik och svenska... Håll utkik...

//Hanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar