Förra veckan inspirerade Rania mig att använda "begreppstriangel" i engelskan. Vi tränar på nya ord/glosor med hjälp av den.
Vi tränar förmågan: Att kunna förstå och förklara innebörden i olika begrepp. (Fast vi gör det på engelska på engelskan)
Detta är "begreppslig förmåga" eller noshörningsstilen, utifrån "The big five"(Göran Svanelid). Mer att läsa om begreppstrianglar finns på http://fredrikssonmalin.blogspot.se och http://site.arstaskolan.se/vaxersadetknakar/
Begreppstriangeln består av 3 delar/spetsar. I mitten skriver man begreppet som tränas. I vårt fall, det nya ordet/glosan.
Synonym - ett annat ord för begreppet. T.ex. bil, fordon, åk, kärra. När vi tränar nya ord kan det vara ok att översätta ordet.
Association - Du skriver vad du tänker på när du hör begreppet eller ordet. Alla kommer inte att tänka på samma sak men tänk vad vad bra att lyfta olika associationer.
Illustration - rita bilder som har med begreppet att göra.
Såklart peppar jag eleverna att skriva på engelska under engelsklektionerna.
Lägg märke till frågetecknet som figuren har istället för ansikte. -It can be anybody, you can´t know who it is. (Elevens kommentar.)
Ha en fantastisk dag
Hanna
Annammar idén men undrar vilke tmål illustration kopplar till? Är det inte bättre att byta ut det till att skriva det i ett sammanhang?
SvaraRaderaIllustrationen handlar om att få en "Ordbild" till begreppet eller ordet. Så att man aktiverar och använder olika center i hjärnan.
SvaraRaderaMen din idé om sammanhang är jättebra. Ska prova detta. Tack för att du delar dina tankar Annika.
//Hanna