tisdag 3 september 2013

Begreppstrianglar

Min kära kollega Rania har så många fantastiska tankar och idéer. Ibland tror jag att det fanns en mening med att just vi kom i varandras väg...

Förra veckan inspirerade Rania mig att använda "begreppstriangel" i engelskan. Vi tränar på nya ord/glosor med hjälp av den.
Vi tränar förmågan: Att kunna förstå och förklara innebörden i olika begrepp. (Fast vi gör det på engelska på engelskan)
Detta är "begreppslig förmåga" eller noshörningsstilen, utifrån "The big five"(Göran Svanelid). Mer att läsa om begreppstrianglar finns på http://fredrikssonmalin.blogspot.se och http://site.arstaskolan.se/vaxersadetknakar/

Begreppstriangeln består av 3 delar/spetsar. I mitten skriver man begreppet som tränas. I vårt fall, det nya ordet/glosan.


Synonym - ett annat ord för begreppet. T.ex. bil, fordon, åk, kärra. När vi tränar nya ord kan det vara ok att översätta ordet.
Association - Du skriver vad du tänker på när du hör begreppet eller ordet. Alla kommer inte att tänka på samma sak men tänk vad vad bra att lyfta olika associationer.
Illustration - rita bilder som har med begreppet att göra.


Såklart peppar jag eleverna att skriva på engelska under engelsklektionerna.
Lägg märke till frågetecknet som figuren har istället för ansikte. -It can be anybody, you can´t know who it is. (Elevens kommentar.)

Ha en fantastisk dag
Hanna




2 kommentarer:

  1. Annammar idén men undrar vilke tmål illustration kopplar till? Är det inte bättre att byta ut det till att skriva det i ett sammanhang?

    SvaraRadera
  2. Illustrationen handlar om att få en "Ordbild" till begreppet eller ordet. Så att man aktiverar och använder olika center i hjärnan.
    Men din idé om sammanhang är jättebra. Ska prova detta. Tack för att du delar dina tankar Annika.

    //Hanna

    SvaraRadera